Dramatisk design gav nyt liv til gamle historier

Profilbrochure for Moesgaard Museum

”Samarbejdet med ActVisual har været langt over forventning. De har ramt nerven i museets nye profil, og fundet præcis det udtryk, vi ønskede. Samtidig lykkedes det dem at levere alt til tiden, selvom vi var tidspresset.”
– Anne Lise Hansen, Fuldmægtig hos Moesgaard Museum

Moesgaard Museum var i færd med at opføre Det Nye Moesgaard Museum til 393 millioner, og derfor lavede museet en profilbrochure, som havde til formål at orientere politikere og fonde om byggeriet. Men selvom brochuren var god, var den ikke god nok.

Derfor besluttede Moesgaard Museum at hente kræfter udefra, som kunne overtage opgaven og levere varen inden museets åbning.

Brochure med en skæv kant

Profilbrochuren skulle understøtte museets nye profil i både tekst og layout. ActVisual præsenterede en række designforslag og fandt i samråd med museets egne grafikere frem til det helt rigtige udtryk, der blandt andet indebar:

  • En ny font, som giver et mere moderne udtryk
  • Færre, men større billeder, der skaber fokus og øger dramatikken på siderne
  • Skrå linjer, der leder tankerne hen på arkitekturen i det nye museum
  • Papir i betontekstur, der emmer af samme rå kvalitet som bygningen og samtidig giver et eksklusivt udtryk

”En af fordelene ved at outsource sådan en type opgave er, at man undgår at blive låst fast i sit gamle udtryk. Vi ville aldrig selv være nået frem til det resultat, som ActVisual har leveret, fordi de har arbejdet på en ren tavle og tænkt i nye, anderledes baner.” – Anne Lise Hansen, Fuldmægtig hos Moesgaard Museum.

I samarbejde med Katalysator Kommunikation fik teksten et journalistisk twist med fokus på at drage læserne ind i historien ved hjælp af et levende og billedrigt sprog.

Et design der lever videre

Designet og det grafiske udtryk i brochuren er gået igen i de efterfølgende produkter, som ActVisual har leveret til Moesgaard Museum. Profilbrochuren har med andre ord været med til at udstikke de grafiske linjer, som har dannet museets nye, visuelle identitet.

”Samarbejdet med ActVisual har været langt over forventning. De har ramt nerven i museets nye profil, og fundet præcis det udtryk, vi ønskede. Samtidig lykkedes det dem at levere alt til tiden, selvom vi var tidspresset.” – Anne Lise Hansen, Fuldmægtig hos Moesgaard Museum.

Det har vi lavet

  • Profilbrochure på dansk og engelsk (grafisk design, billedbehandling, rådgivning vedr. udtryk og papirkvalitet)
  • Indbydelse til den officielle åbning af museet og gallamiddag med hendes majestæt Dronning Magrethe II
  • Indbydelse til åbning af særudstillingen med Terrakotta-hæren
  • Ensartet visuelt udtryk for al materiale